Ομότιμα δίκτυα η εξέλιξη στη παραγωγή και στην διάθεση αγαθών (Α μέρος)

Η εξέλιξη συμμετοχής του καταναλωτή στην αξία του προϊόντος ή της υπηρεσίας, δημιουργεί την ανάγκη να ανασχεδιάσουμε τα πνευματικά δικαιώματα.  Κάτι που μας κάνει να εισάγουμε νέους κανόνες,  που αναπόφευκτα κάποιοι μεσάζοντες θα μείνουν χωρίς δουλειά.  Αλλά αν  η τεχνολογία είναι ένας από τους βασικούς κινητές της ιστορίας. Τότε η τεχνολογία μαζί με άλλους παράγοντες  μας πέρασε από τον μεσαίωνα στο διαφωτισμό, τώρα τα ομότιμα δίκτυα ίσος είναι το τέλος του διαφωτισμού και των κοινωνικοοικονομικών  συστημάτων που ξέρουμε και η απ αρχή ενός νέου σύστημα που η παραγωγή προϊόντων και υπηρεσιών θα γίνετε και σε επίπεδο συν δημιουργίας ή θα παράγετε σε ομότιμη βάση  με σεβασμό στην διαφορετικότητα και την προσωπικότητα των εταίρων του δικτύου. Και όχι με έναν υπερβατικό ή μηχανιστικό τρόπο όπως φανταζόντουσαν οι διανοητές του 18-19 αιώνα.

Ας δούμε την αλληλεπίδραση που έχει ο καταναλωτής με τα προϊόντα ή υπηρεσίες που χρησιμοποιεί, μαζί με κάποια χαρακτηριστικά παραδείγματα :

  1. Παθητικός καταναλωτής: Ο καταναλωτής παίρνει το προϊόν χωρίς καμιά αλληλεπίδραση.
  2. Αυτό εξυπηρετούμενος καταναλωτής (Self Service): Ο καταναλωτής έχει την δυνατότητα να επιλέξει μεταξύ προϊόντων και υπηρεσιών. Ο καταναλωτής πηγαίνει στον προμηθευτή και επιλέξει ότι χρειάζεται.
  3. Φτιάξε το   μόνος σου (Customize) : Σε αυτό το επίπεδο ο καταναλωτής εμπλέκεται στην αλυσίδα αξία ενός προϊόντος. Το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα είναι τα ΙΚΕΑ συμπιέζουν το κόστος του προϊόντος αφαιρώντας το κόστος μεταφοράς και συναρμολογήσεις. Ίσος το πιο πετυχημένο μοντέλο αυτού του τύπου.
  4. Συνεργασία στον σχεδιασμό (Co-design) : Σε αυτό το επίπεδο ο καταναλωτής προσθέτει αξία καθώς τροποποιεί με τις δικές του ανάγκες το προϊόν, αντίθετα με τον παραδοσιακό τρόπο παραγωγής που το πώς θα είναι το προϊόν το αποφασίζει η ομάδα παραγωγής. Παράδειγμα τέτοιας λύσεις είναι οι εταιρίες Η/Υ πλαίσιο, e-shop, Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν προϊόντα    της Nike με παπούτσια που έχουν την δικιά σας άποψη, ή της ShirtsMyWay με  πουκάμισα στα μέτρα σας, ένα προσωποποιημένο e-shop με πουκάμισα.
  5. Συν δημιουργία (Co-Creaton): Το τελικό επίπεδο συμμετοχής ο καταναλωτής σχεδιάζει και δημιουργεί το προϊόν η την υπηρεσία. Το χαρακτηριστικότερο  παράδειγμα είναι το Open Source για τους Software Developer. Η Wikiredia για τους καταναλωτές γνώσης. Η Procter & Gamble δημιούργησε το πρόγραμμα “Connect and Develop” οπού αναζητά καινοτόμα προϊόντα για να τα αναπτύξει και προωθήσει στην αγορά.

Σε αυτό το μέρος είδαμε βασικά την σχέσει καταναλωτή και αγαθών.  Πώς επηρεάζεται καθώς η αλληλεπίδραση του με αυτά γεννάει την ανάγκη για ένα νέο αξιακό  σύστημα.  Η ομότιμη παραγωγή είναι βιώσιμη, όταν: Το κόστος παραγωγής μειωθεί αρκετά, και όταν το κόστος συντονισμού είναι πολύ μικρό, στην περίπτωση των ομότιμων δικτύων (peer 2 peer)  μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών αυτό είναι δυνατό (Jed Harris)  . Στο επόμενο μέρος θα δούμε εφαρμογές της ομότιμης λογικής σε λύσεις πέρα από την διακίνηση αρχείων.

Advertisements

One comment

  1. Παράθεμα: Lego Open Innovation Model | Spiros

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s