Τοπική αγορά λιανικής και P2P λύσεις ανάπτυξης

by RobW_Σε μια περίοδο κρίσης όπου ο κόσμος, έχει σταματήσει να αγοράζει το πρόβλημα που έχουν τα τοπικά μαγαζιά δεν είναι να ορθολογικοποιηθούν οι πόροι της επιχείρησης αλλά το πώς θα πουλήσουν για να έχουν ρευστότητα.
Η απάντηση θα μπορούσε να περιγραφεί από το απλοϊκό σκεπτικό: Αν οι πολίτες έχουν σκοπό να καταναλώσουν Α ευρώ για προϊόντα, το ζητούμενο είναι αν θα τα δώσουν στην τοπική αγορά ή θα καταναλωθούν στα mall . Άρα για να κερδίσει η τοπική αγορά, θα πρέπει να λειτουργήσει με άλλο τρόπο, πιο έξυπνο,  αλλά ας δούμε τα πράγματα από την αρχή.
Νομίζω ότι θα είχε νόημα να δούμε την  εξέλιξη της λιανικής αγοράς, ως μια εκδοχή  του αμερικάνικου ονείρου στην ελληνική του διάσταση, ενός  ‘lifestyle‘ που από την δεκαετία του 50 έως τα μέσα της δεκαετίας του 80 με εξέχουσα θέση να κατέχει η αγορά του Κολωνακίου, της Κηφισιάς, της Γλυφάδας. Από τα μέσα το 80 και καθώς προχωράμε μέχρι το τέλος του αιώνα, όπου η μεσαία τάξη αντρώνεται και το βιοτικό επίπεδο του νεοέλληνα ανεβαίνει, βλέπουμε να αναπτύσσονται Αλυσίδες ηλεκτρικών(π.χ. Κωτσόβολος, Κορασίδης)  , Concept Stores(π.χ. ρεζέρβα είδη δώρων ή καταστήματα μιας αθλητικής μάρκας)  Discount/Outlet (π.χ. Κρασανάκης, και αργότερα Factory Outlet ή τα Stockατζιδα στην Ν.Σμύρνη ), Shop in a Shop(π.χ. Minon, Κλαουδάτος, Χόντος) Internet Retailing (π.χ.plaisio, e-shop.gr)
Είναι προφανές ότι έκτος του επικοινωνιακού ταλέντου που πρέπει να έχει ο επιχειρηματίας χρειάζονται και πιο μεθοδικά εργαλεία marketing,  για την καλύτερη εξυπηρέτηση του καταναλωτή έτσι ώστε να επενδύσουμε την εμπειρία που αποκτά ο πελάτης πριν και  μετά της αγορά από το κατάστημα.
Ας δούμε λίγο τον ανταγωνισμό που έχει η τοπική αγορά. Από την μια τα mall  και από την άλλη το λαθρεμπόριο. Ας δούμε μερικούς λόγους γιατί η τοπική αγορά θα νικήσει τα mall.
  • Τα mall είναι πολύ μεγάλα με αποτέλεσμα να κάνουν να νιώθει ο πελάτης πολύ ‘λίγος’ και μικρός μέσα σε ένα τόσο αχανές χώρο.
  • Τα mall έχουν πολύ μεγάλο κόστος ψύξης θέρμανσης  λόγο του όγκου τους, άρα είναι αντί-οικολογικά.
  • Ο χρόνος για να πάει και να φύγει  κανείς από τα mall είναι πολύ μεγαλύτερος σε σχέση με το να πάει στην τοπική του αγορά.
  • Τα καταστήματα μέσα στα mall εμφανίζονται απρόσωπα, ενισχύοντας την εικόνα της μη προσωποποιημένης συναλλαγής.
Αυτοί είναι κάποιοι από τους λόγους που τα mall και αυτοί που επένδυσαν σε αυτά σαν προτεινόμενο τρόπο διασκεδάσεις και ψυχαγωγίας θα αποτύχουν. Και νομίζω ότι σε 15 με 20 χρόνια από τώρα θα μένουν μόνο τα κουφάρια τους, για να μας θυμίζουν την ματαιοδοξία των κατασκευαστών τους.
Η τοπικές αγορές μπορούν αν γίνουν και πάλι το κέντρο της τοπικής κοινωνίας επενδύοντας σε πολλαπλές δράσεις που οι τοπικές κοινότητες  μπορούσαν να αναπτύξουν. Αναδεικνύοντας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της πόλης όπως την πολιτισμική της ταυτότητα. Δημιουργώντας ελεύθερους δημόσιους χώρους, όπου  οι γονείς μπορούν αν παίξουν με τα παιδιά τους, πεζοδρομώντας και δενδροφυτεύοντας το εμπορικό κέντρο.
Μια  λύση  για τα τοπικά μαγαζιά είναι να αποφασίσουν από κοινού σε ομάδες 4-6 καταστημάτων να επενδύσουν στην δημιουργία μιας ομάδας ανθρώπων που θα τους προσφέρει υπηρεσίες IT, Marketing,  social media, PR.
Δηλαδή με κατανεμημένο τρόπο (Peer2Peer) να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας που στόχο θα έχουν να παρέχουν με επιστημονικά εργαλεία μια καλύτερη λειτουργία τον καταστημάτων, με χρήση στρατηγική επικοινωνίας  ERP, Loyalty campaigns.  Για να γίνω πιο σαφείς:
  • Ένας άνθρωπος  που έχει σπουδάσει πληροφορική θα μπορούσε  να υλοποιήσει μια open soucre ERP λύση που θα εξυπηρετούσε και της 4 έως 6 επιχειρήσεις που θα μετείχαν στο σχήμα. Αποθήκη, Διαθεσιμότητα, Προσωπικό,Εμπορική διαχείριση,  Πωλήσεις, CRM, Support, POS.
  • Ένας ή δύο  άνθρωποι που έχει σπουδάσει  επικοινωνία,  marketing θα μπορούσε να σχεδίαση την επικοινωνιακή πολίτη των συγκεκριμένων καταστημάτων και να τρέξουν καμπάνιες με στόχο την αύξηση των πωλήσεων έντυπα social media, Δράσεις για άμεση εμπλοκή του κόσμου με αυτά,.
  • Ένας αρχιτέκτονας επαγγελματικών χώρων θα μπορούσε να βοηθήσει  στο χτίσιμο των εταιρικών ταυτοτήτων που θα πρέπει να έχουν τα καταστήματα.
Το αποτέλεσμα θα είναι να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας, για νέους επιστήμονες. Ενώ τα καταστήματα της τοπικής αγοράς θα μπορέσουν να λειτουργήσουν, με τρόπο σύγχρονο και ανταγωνιστικό, προσφέροντας  όχι μόνο προϊόντα αλλά μια  συνολική εμπειρία  στους καταναλωτές Η τοπική αγορά είναι ένας ζωντανός οργανισμός με παρελθόν παρόν και μέλλον. Ένα δομικό στοιχείο της κοινωνίας μας. Δεν θα πρέπει να επηρεάζεται από μόδα και πρότυπα πρέπει να έχει γνώμονα τις ανθρώπινες αξίες και να επενδύει στον άνθρωπο καταναλωτή.
Το μοντέλο μιας κοινωνίας της αφθονίας είναι πια παρελθόν όπως και τα lifestyle είδωλα του. Όπου  το διαζύγιο της Μενεγάκης, λειτούργησε σαν κάθαρση, όπου το sex symbol του 90 της ξανθιάς πετυχημένης πρωϊνατζούς που το παίζει λίγο χαζή είναι εύπορη, και πολύτεκνη, χάθηκε μαζί  την αγορά φτηνού χρήματος (τα διακοποδάνεια) και τις επιχειρηματικές κινήσεις με τα λεπτά των άλλων, ή κρατικοδίαιτων αυτοδημιούργητων επιχειρηματιών .
Τώρα που ‘σαν μια Ιθάκη είναι το τώρα που όλο γυρεύω για να βρω και με των Δανών τα δώρα γελώ τον δόλιο μου εαυτό.’ που τραγούδαγε παλιότερα άλλως ένας από το σινάφι της show-buzz.
Μπορούμε να αντιμετωπίσουμε την κατάσταση με τρόπο συνεργατικό. Αυτό που χρειαζόμαστε δεν είναι μόνο το όραμα, και την επιστημονικές καλές πρακτικές πρέπει να ανακαλύψουμε ότι  μαζί  μπορούμε περισσότερα.
(update 01) :  Κατανεμημένη λύση σημαίνει ότι τέσσερις  πέντε καταστηματάρχες συμφωνούν από κοινού ότι θα προσλάβουν full time τρεις εργαζόμενους που θα τους βοηθήσουν στην επιχειρησιακή ολοκλήρωση των καταστημάτων τους. Το αποτέλεσμα θα είναι μικρές ευέλικτες μονάδες, όπου υπάρχει οργανωμένος σχεδιασμός, για το marketing τις πωλήσεις, τη διαθεσιμότητα, και την εξυπηρέτηση μετά την πώληση. Σε αυτή την δομή όλοι κερδίζουν.
  • Οι επιχειρηματίες γιατί μπορούν να κάνουν χρήση των πιο εξελιγμένων τεχνικών οργάνωσης διοίκησης και πωλήσεων που τώρα μόνο μεγάλες εταιρίες μπορούν να έχουν.
  • Οι νέοι επιστήμονες γιατί μπορούν να εφαρμόσουν τις γνώσεις που έχουν, αποκτώντας εργασιακή εμπειρία.
  • Οι καταναλωτές γιατί μπορούν να έχουν προϊόντα και υπηρεσίες υψηλών προδιαγραφών  10 λεπτά με τα πόδια από το σπίτι τους.

Η λύση προϋποθέτει βούληση για συνέργειες μεταξύ καταστημάτων που είναι κοντά. (Μarketing σχεδιασμός για τον καθένα ξεχωριστά, πιθανός κοινή αποθήκη,  μια εφαρμογή που κρατάει τα δεδομένα και των τεσσάρων επιχειρήσεων POS για τιμολόγια της κάθε επιχείρησης ξεχωριστά) Τα καταστήματα μοιράζονται πόρους υλικούς ( Service, αποθήκη) και Ανθρώπινο δυναμικό (Σχεδιασμός και υλοποίηση ενεργειών προωθήσεις των πωλήσεων τους). Δεν σημαίνει ότι οι εταιρίες θα γίνουν μια, απλά κάποια πράγματα τα κάνουν από κοινού μοιράζοντας το κόστος τους.

Advertisements

2 comments

  1. theokot

    Η εκτίμηση ότι τα mall θα πεθάθουν είναι νομίζω εσφαλμένη. Βασίζεται στην διαπίστωση για το κόστος και τον χρόνο που επενδύει ο καταναλωτής. Δεν συμμερίζεται όμως την απόλυτη ανάγκη του καταναλωτή για:
    α. περιβάλλον που αναβαθμίζει ψυχολογικά τις αγορές του,
    β. που υποδηλώνει (λόγω του όγκου του) καλύτερες τιμές ή τουλάχιστον value for money αγορές (διότι ο ατναγωγνισμός του δημιουργεί την εικόνα ότι κάτι τέτοιο συμβαίνει…)
    γ. εξαιρετικά μεγαλύτερη γκάμα προϊόντων.
    Τα τοπικά καταστήματα, συμφωνώ ότι μπορούν να αντεπεξέλθουν. Η ιδέες που αναπτίσεις είναι εξαιρετικές.
    Προσθέτω όμως ό,τι θα πρέπει όλο αυτό το σκεπτικό να το περιορίσουμε σε επιχειρήσεις πώλησει συμπληρωματικών προϊόντων ή άμεσης ανάγκης. Έτσι μόνο θα δικαιολογήσουν την ύπαρξή τους.

    • toons01

      Η προσωπική μου άποψη είναι ότι τα mall είναι παρελθόν. Αυτό που λέμε user experience κατα την πώληση (δεν μετράει μόνο το προϊόν που παίρνεις αλλά η εμπειρία που έχεις από την διαδικασία αγοράς) μπορούν να την προσφέρουν και σε πολύ καλύτερες συνθήκες και οι τοπικές αγορές (καθαρό περιβάλλον, αίσθηση ασφάλειας κλπ). Η διεθνή τάση είναι επιστροφή town center. Ένα Αμερικάνικο παράδειγμα ή άλλο ένα ένα ή τέλος το δικό μας παράδειγμα, αν έχεις κατέβει Τροκαντερό στο Π.Φάληρο, Όπου η μαρίνα έχει αναδιαμορφωθεί σε Κέντρο Ψυχαγωγίας, νομίζω ότι θα μπορούσε να αλλάξει το κέντρο της κάθε πόλης προς αυτή την κατεύθυνση. Δημοτικές εκλογές έρχονται ιδού πεδίο δόξας λαμπρό.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s